تبلیغات
توضیح در مورد هر آنچه که می خواهید - فردین پهلوان سینمای ایران
توضیح در مورد هر آنچه که می خواهید




فردین پهلوان سینمای ایران [عمومی , ]



فردین در سالهای 51و 52 تنها سه فیلم بازی کرد که این با فردینی که در بعضی سالها تا 8 فیلم در سال هم بازی میکرد دور از انتظار بود که دلیل آن علاقه فردین برای بازی در فیلمی بهتر و متفاوت است فردین در دوفیلم جهنم +من و جبار سرجوخه فراری خوب ظاهر شد و نشان داد که توانایی بازی در نقشی به غیر از علی بیغم را هم دارد

اما شکست تجاری این دو فیلم و همچنین ارایه نقشهای متفاوت توسط بهروز وثوقی با کیفیتی بالا تر از فردین باعث شد که این دو فیلم دیگر تکرار نشود و فردین در سال 53 مجددا به نقشهای فردینی باز گردد

فیلم ناجورها اگر چه فردین را مانند قیصر فردی ظلم دیده و خواهان انتقام نشان میدهد ولی پرداخت در انتقام گیری او بسیار آبکی و غیر منطقی است و تنها به نمایش تخیلی قدرت یک مرد روستایی اکتفا میکند

این فیلم فروش مناسبی دارد ولی نه به حد اعتنا

دو فیلم مواظب کلات باش و شکست ناپذیر که پس از سالها صدایی غیر جلیلوند

(ناظریان)را بر ای فردین به نمایش میگذارد(به غیر از جبار سرجوخه فراری با صدای دوستدار به جای فردین)

در حقیقت در یکی به علت موضوعی دلسرد کننده ودر فیلم دیگری نشان دادن مجدد بزن بهادری که با قهرمانی هایش همه مشکلات را حل و در نهایت تن به فداکاری میزند فیلمهای ضعیفی از آب در می آید و با توجه مردم روبرو نمیشود

دو فیلم سلام بر عشق و جوانمرد هم با تمی یکسان و موضوعاتی برگرفته از دل یک تفکر

با بازیگران مشابه و صحنه های مشابه باز فیلم فارسی دیگری از فردین به نمایش گذاشت

هاله نظری و آیلین ویگن در دو فیلم مواظب کلات بااش و شکست ناپذیر همراه جمشید مهرداد در هر دو

و همچنین مرجان در دوفیلم جوانمرد و سلام بر عشق از همراهان فردین بودند .
دو فیلم قرار بزرگ و تعصب در سال 54 نمایش مایوس کننده ای از فردین بود که قرار بزرگ با کارگردانی خود فردین و بازیگری بیک همراه بود

فیلم غزل اولین تجربه مسعود کیمیایی(کارگردانی که در سالهای 48 تا 54 سر و صدای زیادی با فیلمهایش به پا کرده بود)بدون بهروز وثوقی پس از هفت فیلم بود

خیلی ها (علاوه بر خود فردین )معتقدند این فیلم بهترین بازی ارایه شده توسط اوست

که توانا یی های فردین را نشان میدهد

این فیلم که ماجرای دو برادر جنگلبان را نشان میدهد که برای از بین بردن اختلاف میان خودشان معشوقه مشترکشان که زن معرو فه ای است را به قتل میرسانند

و باهم از آن جنگل فرار میکنند

این فیلم که با بازی فرامرز قریبیان و پوری بنایی همراه است

در حقیقت غیر فیلم فارسی ترین فیلم فردین است که میتواند به راحتی در جامعه معادلی ملموس داشته باشد

این فیلم فیلم خوب و با مایه های منایب فیلمی قابل اعتنا است اما بدلیل کندی در روند پیشروی فیلم با فروش مناسب و استقبال خوب تماشاچی همراه نبود

این فیلم تنها فیلم فردین در سال 1355 و با دوبله منوچهر اسماعیلی است .فردین در سال 1357 بعد از دو سال با فیلم بر فراز آسمانها بر روی پرده ظاهر میشود این فیلم که به زندگی یک خلبان و در پس آن فرزند او میپردازد با درون مایه ای مناسب و کارگردانی خوب توسط محمد علی فردین در حالیکه می رفت فیلمی خوب و پر فروش باشد به علت همزمانی با انقلاب توقیف و با ضرر هنگفتی برای تهیه کننده آن (فردین)همراه بود.

فیلم برزخیها شصت و چهارمین فیلم فردین ودر حقیقت آخرین فیلم او بود و در سال 1361 به نمایش در آمد این فیلم با حضور جمعی از بازیگران مطرح سینمای قبل انقلاب (ناصر ملک مطیعی ایرج قادری که کارگردان فیلم هم بود سعید راد و محمد علی کشاورز)همراه بود و همین امر موجب فروش بالای فیلم داشت

این فیلم حکایت کننده افرادی است که در جنگ ایران و عراق دچار سرگردانی هستند

فردین در این فیلم نقش کدخدا را داشت تا در این فیلم به قریب دو دهه و نیم بازیگری خود خاتمه دهد وتوسط مسئولان امر محروم از بازیگری و خانه نشین شود.

فردین دیگر در فیلمی ظاهر نشد و سر انجام در سال 1379 چشم از دنیا فرو بست

حضور قریب پنجاه هزار نفر در مراسم تدفین او بار دیگر حماسه استقبال از گنج قارون را تکرار کرد ونشان داد که هنوز محبوبترین هنرپیشه ایران است

بعدها در فیلم نان عشق و موتور هزار پیمان قاسم خانی نویسنده تیز هوش با بکار بردن صحنه آبگشتخوری گنج قارون و استفاده از شعر و موسیقی سلطان قلبها در متن فیلم به خوبی یاد آور محبوبیت فردین و دو فیلم جاودانش در ذهن تمامی ایرانیها میشود

فردین اگر چه در کل سینمای قبل انقلاب بازیگر اول نبود ولی بازی خوب او در فیلمهایش

رضایت همگان را جلب میکرد .

فردین به غیر از فیلم مردی از تهران هیچ گاه با بدنی عریان در کنار زنی همراه صحنه لب گیری دیده نشد

و این امر پس از فوت جهان پهلوان غلامرضا تختی (بهترین دوست او)هیچ گاه دیده نشد

فردین نه خودش بلکه در فیلمهای تحت کارگردانیش هیچ گاه بر خلاف بهروز وثوقی (نام وثوقی به علت اینکه وثوقی بود که گوی سبقت را از فردین ربود و مرد اول بازی سینما شد)صحنه های آنچنانی نگذاشت علی رغم اینکه این صحنه ها خود جاذب تماشاچی بودند ولی فردین هیچگاه به چنین عملی دست نزد

او در اوج کارش در سینما همیشه دستگیر مردم نا توان و فقیر بود .مخارج کفن و دفن تختی بطور کامل ولی به تقاضای خودش ناشناسانه توسط او پرداخت شد

فردین با اینکه در زمانی از بازیهای علی بی غمی خسته شده بود ولی باز دست دوستانش را رد نمیکرد و برای ناراحت نکردن آنها باز تن به شرکت در این فیلمها میداد

در زمان تاسیس فرودین فیلم علی رغم داشتن سرمایه زیاد وقدرت و محبوبیتی که داشت و میتوانست با در دست گرفتن سینما در اختیار خود و از پا در آوردن رقبا ثروت خود را چندین برابر کند ولی احترام پیشکسوتان این امر را حفظ میکرد و تنها سالی یکی دو فیلم را تهیه کنندگی میکرد.

فردین هیچ گاه با وثوقی همبازی نشد اگر چه این امر میتوانست در اواسط دهه 50 موفقیتی برای فردین باشد

خود فردین راجع به این امر میگوید که بازی وثوقی را بسیار دوست داشتم ولی هیچگاه نمیتوانستم در کنار کسی بازی کنم که زندگی آنچنانی داشت و چندین بار در محافل به او تذکر دادم و یک بار هم در محفلی با او بد صحبت کردم

در مقابل وثوقی از فردین با احترام یاد میکند

رضا کیانیان پیش از فوت فردین در محفلی بر روی سن از فردین به عنوان سرمایه و افتخار سینمای ایران یاد می کند

بارها به او گفته شد که توبه کند تا به سینما برگردد

اما توبه از چه

از سیگاری که حتی نمی کشید

از هوسرانی که نمی کرد

از چه؟؟؟؟

فردین را میتوان بازتاب و انعکاس غلمرضا تختی در سینما دانست

و به حق او را چنین معرفی کرد بازیگری بزرگ با اصالت پهلوانی کشتی گیر

مرگ فردین که محلی برای نشان دادن محبوبیت بی حد وحصر او بود در حقیقت مجوزی دوباره برای دو بال فردین چنگیز جلیلوند و ایرج بود

در پایان بحث خود در مورد محمد علی فردین را با گفته های جلیلوند در مورد فردین همراه تکرار شعر ایرج در مورد فردین که گویای کامل همه چیز بود تمام میکنم

جلیلوند که دوبله او برای فردین منحصر به فرد بود و در شخصیت دیگری تکرار نشد (بر خلاف وثوقی که دوبله را در مرتضی عقیلی منوچهر وثوق ایرج قادری نا صر ملکمطیعی و... نیز میتوان مشاهده کرد)راجع به فردین میگوید:

دوبله فردین را بسیار دوست داشتم وبه جای فردین بسیار حساس حرف میزدم

هنگامی که فردین فوت کرد خیلی ها از من خواستند بیایم و در مورد او صحبت کنم ولی من نپذیرفتم و به آنها گفتم اگر فردین مرده است من هم با او مرده ام

ایرج که با حرفش در مورد فردین(فردین بدون صدای من هیچ است)باعث دلخوری فردین شد .در سلطان قلبها شرمنده فردین شد ودر نهایت فردین با بزرگواری خود او را مجددا پذیرفت راجع به فردین برای تقدیر از کسی که بزرگترین عامل شهرت او محسوب میشود و با تقدیر از جوانمردترین دوست خود اینگونه میخواند :

سلطان قلبم کشیدی چرا سایه از سر من

هرگز کجا این جدایی تو میشه باور من

یار قدیمی همیشه صمیمی به گلشن یاران تو عطر نسیمی

راه تو بسته دل تو شکسته به موی سپید و چهره خسته

ناز اون طرز غزلخونی تو شور شادی و پریشونی تو

با همه خاطره هام به مزار تو میام

شاخه ای گل میارم اشک گلگون می بارم

من تو رو به گنج قارون نمیدم

به زر و مال فراوون نمیدم

ای تو سینه موندنی مثل قصه خوندنی

از کدوم پنجره بود که پر زدی به دیار تازه ای تو سر زدی

چی بخونم نمیتونم میخوام آواز بخونم

کوچه مرد قصه های آشنا همدم مردم افتاده ز پا

مثل شب آروم ولی پر رمز و راز

مثل گل ساده ولی بی ادعا


نوشته شده توسط مهرداد در  دوشنبه 28 شهریور 1384 و ساعت 01:09 ق.ظ
ویرایش شده در - و ساعت -

() نظر
       




وبلاگ من
  وبلاگ من
  ایمیل من
    

[yahoo]




بایگانی

 نویسندگان

مهرداد (17)


موضوعات

عمومی (17)


 آرشیو

شهریور 1384 (17)


صفحات





لینكستان

  سینما فردین و صدای ایرج





لینكدونی
سینما فردین و صدای ایرج (-)
آرشیو لینكدونی




جستجو
جستجو در بلاگ






خبرنامه





آمار وبلاگ
بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل مطالب :
كل نظرها :
كل بازدید ها :
افراد آنلاین : [Online]
ایحاد صفحه : -




قالب توسط :صابر كردستانچی