تبلیغات
توضیح در مورد هر آنچه که می خواهید - ریحانه
توضیح در مورد هر آنچه که می خواهید




ریحانه [عمومی , ]



مجموعه تلویزیونی مجموعه تلویزیونی «ریحانه» ساخته سیروس مقدم داستان زندگی دختری به همین نام (عنوان سریال) از یک خانواده متوسط را روایت می‏کند که در روند زندگی عادی خود ناگهان متوجه می‏شود از نظر پیشینه خانوادگی آن چیزی نیست که تاکنون خود فکر می‏کرده است. همین مسئله زندگی او را دچار تحول شدیدی می‏کند و او را با مشکل بحران هویت روبه‏رو می‏سازد.
داستان این سریال در واقع به دو بخش کلی اتفاقات زمان کنونی و وقایع دوران گذشته (حکومت ستمشاهی) می‏پردازد. سازندگان سریال با رفتن به گذشته سعی می‏کنند تا نقبی به پیشینه تاریخی خانواده و زندگی ریحانه بزنند و از این راه شرایط حال و زندگی کنونی ریحانه را به تصویر بکشند. تعارض خانوادگی موجود در زندگی مادر ریحانه باعث ایجاد تغییرات زیادی در زندگی عادی او و در نهایت سرنوشت ریحانه می‏شود.
شتابزدگی تولید نقطه ضعف مجموعه شد
سیروس مقدم، کارگردان این مجموعه تلویزیونی از انگیزه و روند تولید این مجموعه می‏گوید: این مجموعه براساس فیلمنامه‏ای از آقای قادری تولید شد که البته با کارگردان دیگری شروع به کار کرده بودند و در مقطعی از آنجا که خواسته ما برآورده نشده بود از من دعوت به کار کردند. وقتی برای کارگردانی دعوت شدم بعد از دیدن تصاویر ضبط شده نشست‏هایی با تهیه کننده و مسئولان برگزار کردیم و بعد تجدید نظرهایی در لوکیشن‏ها، انتخاب بازیگران و عوامل پشت دوربین صورت گرفت. از سری بازیگرانی که برای این مجموعه انتخاب شده بودند فقط ایرج نوذری، نیکو خردمنؠ
 

" کارگردان «ریحانه» از تاثیر شیوه روایی داستان در جذب مخاطب می‏گوید: در زمان شروع این مجموعه من و نویسنده این دغدغه را داشتیم که فلاش بک‏های ما نسبت به قصه زمان حال، جذابیت‏های لازم را برای جذب مخاطب داشته باشد... "

 
 
و زهره فکورصبور را مناسب تشخیص دادم و برای سایر نقش‏ها از بازیگران تازه دعوت به کار کردم.
مقدم در ادامه با اشاره به ساختار این مجموعه می‏گوید: قصه گذشته ریحانه از 2 منظر و دریچه بازگشایی می‏شود که یک منظر آن کاملا زنانه است. طوبی بخش‏هایی را روایت می‏کند که خود شاهد آن بوده و بنابراین در سطحی کلی آن را روایت می‏کند اما روایت آسیه که یک پای حوادث گذشته است، روایتی کاملا موشکافانه و با جزییات است. تماشاگر مطلبی را از زبان آسیه می‏شنود که کاملا تازه و درونی است. جاهایی را می‏بیند که طوبی هرگز به خلوت آن راه نداشته است. در واقع ما دو گونه تعلیق را برای تماشاگر در نظر می‏گیریم. تعلیق اولی که روایت طوبی است که می‏گوید بر خانواده‏اش چه گذشته است و بعد تعلیقی که از روایت آسیه به دست می‏آید.
کارگردان «ریحانه» از تاثیر شیوه روایی داستان در جذب مخاطب می‏گوید: در زمان شروع این مجموعه من و نویسنده این دغدغه را داشتیم که فلاش بک‏های ما نسبت به قصه زمان حال، جذابیت‏های لازم را برای جذب مخاطب داشته باشد.
بعد از پخش بیش از نیمی از قسمت‏های این مجموعه، به نظر می‏رسد یکی از ایرادهایی که به آن وارد است به کشدار بودن کار مربوط می‏شود. در واقع در این مجموعه، هر بخش از داستان چنان طولانی و کشدار تولید می‏شود که گویا برای داستان‏پردازی، کارگردان در هر بخش فقط به یک اتفاق کوچک فکر کرده است و برای پر کردن این بخش به قدری یک اتفاق را کش می‏دهد که یک قسمت 45 دقیقه‏ای از مجموعه پر شود.
مقدم با نگاهی انتقادآمیز به مراحل کارش می گوید: مجموعه تلویزیونی ریحانه مانند سایر مجموعه‏های داستانی تلویزیون، قطعا کامل و بدون نقص نیست و نقاط قوت مجموعه را در فضاسازی‏های بکر و واقعی، انتخاب مناسب بازیگران، میزانسن‏های هدفمند، نور و تصویر و قصه خوب و از همه مهمتر موسیقی زیبای کارن همایون‏فر، تدوین دقیق حسین غضنفری و تیمش و تیتراژ با معنی ساسان توکلی و همچنین نظارت مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه می‏دانم. مقدم در ادامه با اشاره به نقاط ضعف این مجموعه گفت: اما نقاط ضعف مجموعه را در تکراری بودن بعضی اطلاعات قصه، انتخاب
 

" تیموریان با اشاره به نقش آسیه که افسر اسدی بازیگر آن است، می‏گوید: من وقتی فیلمنامه را خواندم، خیلی مایل بودم نقش «آسیه» را بازی کنم که از نظر من کاراکتر بسیار جذاب و پیچیده‏ای داشت... "

 
 
غلط چند بازیگر نقش‏های فرعی و در مواردی نیز شتابزدگی در روند تولید، اجرای برخی صحنه‏ها را ضعیف‏تر از بقیه کار نشان می‏دهد. وقتی صحبت از شخصیت و بازی پیش می‏آید بازیگران و حتی کارگردان‏ها به این مسئله اشاره می‏کنند که هر شخصیت ویژگی خود را دارد و با توجه به شرایط خانوادگی، اقلیمی و تاریخی کارکترها ، نمی‏توان بازی بازیگران را مقایسه کرد. ولی مسئله بر سر این است که وقتی یک بازیگر در بیشتر نقش‏هایش یک نوع رفتار، شیوه گفتار، استفاده از کلمات و حرکات را ارائه می‏دهد و اگر نام و جایگاه شخصیت را نادیده بگیریم، کمتر تفاوتی میان بازی او در آثار مختلف می‏توانیم شاهد باشیم، چگونه می‏توان نقش‏های یک بازیگر را متفاوت تلقی کرد. مسئله اینجاست که کارگردان‏ها عادت کرده‏اند هر بازیگر را در یک قالب مشخص ببینند و از آنها انتظار تکرار بازی موفقی را دارند که در آثار مورد استقبال مخاطب از این بازیگر شاهد بوده‏‏اند.

می‏خواستم ایفاگر نقش آسیه باشم
رویا تیموریان بازیگر نقش طوبی از حضورش در این مجموعه می‏گوید: در این مجموعه در 2 نقش جوانی و میانسالی طوبی بازی داشتم و این خواسته آقای مقدم بود. من پیش از این هم چنین نقش‏هایی را تجربه کرده بودم و از آنجا که احساس کردم بین این دو مقطع تفاوت چندانی نباید باشد، سعی کردم تا حد ممکن به شکل متفاوت و جذابی از پس نقش طوبی برآیم. من به چنین نقش‏هایی علاقه دارم. به هر حال هر سنی مشخصات خودش را دارد و به لحاظ صدا، بیان و فیزیک، گریم، ویژگی‏ها و بازی متفاوتی را از بازیگر می‏طلبد و بازیگر باید با نقش کلنجار برود، چه بسا که من برای بهتر درآوردن این نقش مجبور شدم وزنم را کم کنم.
تیموریان در ادامه با اشاره به نقش آسیه که افسر اسدی بازیگر آن است، می‏گوید: من وقتی فیلمنامه را خواندم، خیلی مایل بودم نقش «آسیه» را بازی کنم که از نظر من کاراکتر بسیار جذاب و پیچیده‏ای داشت. منتهی کارگردان با این نظر مخالف بود و ترجیح می‏داد ایفاگر نقش «طوبی» باشم. در مجموع از نقشم راضی هستم. «طوبی» هم زنی است که مدت زیاد به دیدی اشتباه زندگی کرده است و در مقطعی از زندگی‏اش به یکباره متوجه نگاه اشتباهش به زندگی می‏شود و تصمیم می گیرد راه تازه‏ای را در پیش بگیرد.

انتخاب بازیگر نقش جوانی آسیه درست نبود
افسر اسدی در این مجموعه بازیگر نقش «آسیه» است. نقش او در 2 مقطع سنی می‏گذرد که البته نقش جوانی این شخصیت را مرجان محتشم بازی کرده است.
اسدی می‏گوید: خیلی دلم می‏خواست که خودم جوانی آسیه را بازی می‏کردم، خانم محتشم به لحاظ آناتومی صورت و بدن تفاوت زیادی با من دارد و از نظر من این موضوع انتخاب ما 2 نفر را برای ایفای یک نقش دچار مشکل می‏کند. البته نظر نهایی با کارگردان است.

موسیقی تیتراژ دچار ضعف شده است
ایرج نوذری، بازیگر نقش بابک یکی دیگر از بازیگران اصلی مجموعه تلویزیونی «ریحانه» است. وی از حضورش در این مجموعه می‏گوید: نقش من دارای 2 بعد است. بابک شخصیتی سیاه ندارد. او شخصیتی خاکستری دارد و اعمال منفی که از او سر می‏زند تا اندازه‏ای قابل توجیه است و به خاطر شخصیت چند وجهی و پرچالشی که دارد من را جذب خود می‏کند.
نوذری از ویژگی ‏های این مجموعه گفت: یکی از خصوصیات این مجموعه این بود که از تیزرش مخاطب جذب کرد و این که از اولین قسمت تمام سکانس‏ها مملو از حس تعلیق است. مجموعه تلویزیونی «ریحانه» سریالی است که به چندین قصه با شخصیت‏های متفاوت می‏پردازد و مسئله فقط ریحانه نیست. حتی یکی از نظرات من این بود که اسم مجموعه را «عشق سوخته» بگذارند ولی به دلیل این‏که در بسیاری از مجموعه‏ها از عنوان «عشق» استفاده می‏شود نام «ریحانه» مناسب‏تر دیده شد.
نوذری مهمترین ضعف این مجموعه را موسیقی تیتراژ پایانی مجموعه می‏داند و می‏گوید: موسیقی تیتراژ پایانی مجموعه قبلا با یک کر زیبا اجرا شد که متاسفانه حذف شد و همان موسیقی تیتراژ آغاز را گذاشتند و این در کار خلاء زیادی را به وجود آورد.
 ساخته سیروس مقدم داستان زندگی دختری به همین نام (عنوان سریال) از یک خانواده متوسط را روایت می‏کند که در روند زندگی عادی خود ناگهان متوجه می‏شود از نظر پیشینه خانوادگی آن چیزی نیست که تاکنون خود فکر می‏کرده است. همین مسئله زندگی او را دچار تحول شدیدی می‏کند و او را با مشکل بحران هویت روبه‏رو می‏سازد.
داستان این سریال در واقع به دو بخش کلی اتفاقات زمان کنونی و وقایع دوران گذشته (حکومت ستمشاهی) می‏پردازد. سازندگان سریال با رفتن به گذشته سعی می‏کنند تا نقبی به پیشینه تاریخی خانواده و زندگی ریحانه بزنند و از این راه شرایط حال و زندگی کنونی ریحانه را به تصویر بکشند. تعارض خانوادگی موجود در زندگی مادر ریحانه باعث ایجاد تغییرات زیادی در زندگی عادی او و در نهایت سرنوشت ریحانه می‏شود.
شتابزدگی تولید نقطه ضعف مجموعه شد
سیروس مقدم، کارگردان این مجموعه تلویزیونی از انگیزه و روند تولید این مجموعه می‏گوید: این مجموعه براساس فیلمنامه‏ای از آقای قادری تولید شد که البته با کارگردان دیگری شروع به کار کرده بودند و در مقطعی از آنجا که خواسته ما برآورده نشده بود از من دعوت به کار کردند. وقتی برای کارگردانی دعوت شدم بعد از دیدن تصاویر ضبط شده نشست‏هایی با تهیه کننده و مسئولان برگزار کردیم و بعد تجدید نظرهایی در لوکیشن‏ها، انتخاب بازیگران و عوامل پشت دوربین صورت گرفت. از سری بازیگرانی که برای این مجموعه انتخاب شده بودند فقط ایرج نوذری، نیکو خردمنؠ
 

" کارگردان «ریحانه» از تاثیر شیوه روایی داستان در جذب مخاطب می‏گوید: در زمان شروع این مجموعه من و نویسنده این دغدغه را داشتیم که فلاش بک‏های ما نسبت به قصه زمان حال، جذابیت‏های لازم را برای جذب مخاطب داشته باشد... "

 
 
و زهره فکورصبور را مناسب تشخیص دادم و برای سایر نقش‏ها از بازیگران تازه دعوت به کار کردم.
مقدم در ادامه با اشاره به ساختار این مجموعه می‏گوید: قصه گذشته ریحانه از 2 منظر و دریچه بازگشایی می‏شود که یک منظر آن کاملا زنانه است. طوبی بخش‏هایی را روایت می‏کند که خود شاهد آن بوده و بنابراین در سطحی کلی آن را روایت می‏کند اما روایت آسیه که یک پای حوادث گذشته است، روایتی کاملا موشکافانه و با جزییات است. تماشاگر مطلبی را از زبان آسیه می‏شنود که کاملا تازه و درونی است. جاهایی را می‏بیند که طوبی هرگز به خلوت آن راه نداشته است. در واقع ما دو گونه تعلیق را برای تماشاگر در نظر می‏گیریم. تعلیق اولی که روایت طوبی است که می‏گوید بر خانواده‏اش چه گذشته است و بعد تعلیقی که از روایت آسیه به دست می‏آید.
کارگردان «ریحانه» از تاثیر شیوه روایی داستان در جذب مخاطب می‏گوید: در زمان شروع این مجموعه من و نویسنده این دغدغه را داشتیم که فلاش بک‏های ما نسبت به قصه زمان حال، جذابیت‏های لازم را برای جذب مخاطب داشته باشد.
بعد از پخش بیش از نیمی از قسمت‏های این مجموعه، به نظر می‏رسد یکی از ایرادهایی که به آن وارد است به کشدار بودن کار مربوط می‏شود. در واقع در این مجموعه، هر بخش از داستان چنان طولانی و کشدار تولید می‏شود که گویا برای داستان‏پردازی، کارگردان در هر بخش فقط به یک اتفاق کوچک فکر کرده است و برای پر کردن این بخش به قدری یک اتفاق را کش می‏دهد که یک قسمت 45 دقیقه‏ای از مجموعه پر شود.
مقدم با نگاهی انتقادآمیز به مراحل کارش می گوید: مجموعه تلویزیونی ریحانه مانند سایر مجموعه‏های داستانی تلویزیون، قطعا کامل و بدون نقص نیست و نقاط قوت مجموعه را در فضاسازی‏های بکر و واقعی، انتخاب مناسب بازیگران، میزانسن‏های هدفمند، نور و تصویر و قصه خوب و از همه مهمتر موسیقی زیبای کارن همایون‏فر، تدوین دقیق حسین غضنفری و تیمش و تیتراژ با معنی ساسان توکلی و همچنین نظارت مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه می‏دانم. مقدم در ادامه با اشاره به نقاط ضعف این مجموعه گفت: اما نقاط ضعف مجموعه را در تکراری بودن بعضی اطلاعات قصه، انتخاب
 

" تیموریان با اشاره به نقش آسیه که افسر اسدی بازیگر آن است، می‏گوید: من وقتی فیلمنامه را خواندم، خیلی مایل بودم نقش «آسیه» را بازی کنم که از نظر من کاراکتر بسیار جذاب و پیچیده‏ای داشت... "

 
 
غلط چند بازیگر نقش‏های فرعی و در مواردی نیز شتابزدگی در روند تولید، اجرای برخی صحنه‏ها را ضعیف‏تر از بقیه کار نشان می‏دهد. وقتی صحبت از شخصیت و بازی پیش می‏آید بازیگران و حتی کارگردان‏ها به این مسئله اشاره می‏کنند که هر شخصیت ویژگی خود را دارد و با توجه به شرایط خانوادگی، اقلیمی و تاریخی کارکترها ، نمی‏توان بازی بازیگران را مقایسه کرد. ولی مسئله بر سر این است که وقتی یک بازیگر در بیشتر نقش‏هایش یک نوع رفتار، شیوه گفتار، استفاده از کلمات و حرکات را ارائه می‏دهد و اگر نام و جایگاه شخصیت را نادیده بگیریم، کمتر تفاوتی میان بازی او در آثار مختلف می‏توانیم شاهد باشیم، چگونه می‏توان نقش‏های یک بازیگر را متفاوت تلقی کرد. مسئله اینجاست که کارگردان‏ها عادت کرده‏اند هر بازیگر را در یک قالب مشخص ببینند و از آنها انتظار تکرار بازی موفقی را دارند که در آثار مورد استقبال مخاطب از این بازیگر شاهد بوده‏‏اند.

می‏خواستم ایفاگر نقش آسیه باشم
رویا تیموریان بازیگر نقش طوبی از حضورش در این مجموعه می‏گوید: در این مجموعه در 2 نقش جوانی و میانسالی طوبی بازی داشتم و این خواسته آقای مقدم بود. من پیش از این هم چنین نقش‏هایی را تجربه کرده بودم و از آنجا که احساس کردم بین این دو مقطع تفاوت چندانی نباید باشد، سعی کردم تا حد ممکن به شکل متفاوت و جذابی از پس نقش طوبی برآیم. من به چنین نقش‏هایی علاقه دارم. به هر حال هر سنی مشخصات خودش را دارد و به لحاظ صدا، بیان و فیزیک، گریم، ویژگی‏ها و بازی متفاوتی را از بازیگر می‏طلبد و بازیگر باید با نقش کلنجار برود، چه بسا که من برای بهتر درآوردن این نقش مجبور شدم وزنم را کم کنم.
تیموریان در ادامه با اشاره به نقش آسیه که افسر اسدی بازیگر آن است، می‏گوید: من وقتی فیلمنامه را خواندم، خیلی مایل بودم نقش «آسیه» را بازی کنم که از نظر من کاراکتر بسیار جذاب و پیچیده‏ای داشت. منتهی کارگردان با این نظر مخالف بود و ترجیح می‏داد ایفاگر نقش «طوبی» باشم. در مجموع از نقشم راضی هستم. «طوبی» هم زنی است که مدت زیاد به دیدی اشتباه زندگی کرده است و در مقطعی از زندگی‏اش به یکباره متوجه نگاه اشتباهش به زندگی می‏شود و تصمیم می گیرد راه تازه‏ای را در پیش بگیرد.

انتخاب بازیگر نقش جوانی آسیه درست نبود
افسر اسدی در این مجموعه بازیگر نقش «آسیه» است. نقش او در 2 مقطع سنی می‏گذرد که البته نقش جوانی این شخصیت را مرجان محتشم بازی کرده است.
اسدی می‏گوید: خیلی دلم می‏خواست که خودم جوانی آسیه را بازی می‏کردم، خانم محتشم به لحاظ آناتومی صورت و بدن تفاوت زیادی با من دارد و از نظر من این موضوع انتخاب ما 2 نفر را برای ایفای یک نقش دچار مشکل می‏کند. البته نظر نهایی با کارگردان است.

موسیقی تیتراژ دچار ضعف شده است
ایرج نوذری، بازیگر نقش بابک یکی دیگر از بازیگران اصلی مجموعه تلویزیونی «ریحانه» است. وی از حضورش در این مجموعه می‏گوید: نقش من دارای 2 بعد است. بابک شخصیتی سیاه ندارد. او شخصیتی خاکستری دارد و اعمال منفی که از او سر می‏زند تا اندازه‏ای قابل توجیه است و به خاطر شخصیت چند وجهی و پرچالشی که دارد من را جذب خود می‏کند.
نوذری از ویژگی ‏های این مجموعه گفت: یکی از خصوصیات این مجموعه این بود که از تیزرش مخاطب جذب کرد و این که از اولین قسمت تمام سکانس‏ها مملو از حس تعلیق است. مجموعه تلویزیونی «ریحانه» سریالی است که به چندین قصه با شخصیت‏های متفاوت می‏پردازد و مسئله فقط ریحانه نیست. حتی یکی از نظرات من این بود که اسم مجموعه را «عشق سوخته» بگذارند ولی به دلیل این‏که در بسیاری از مجموعه‏ها از عنوان «عشق» استفاده می‏شود نام «ریحانه» مناسب‏تر دیده شد.
نوذری مهمترین ضعف این مجموعه را موسیقی تیتراژ پایانی مجموعه می‏داند و می‏گوید: موسیقی تیتراژ پایانی مجموعه قبلا با یک کر زیبا اجرا شد که متاسفانه حذف شد و همان موسیقی تیتراژ آغاز را گذاشتند و این در کار خلاء زیادی را به وجود آورد.


نوشته شده توسط مهرداد در  دوشنبه 28 شهریور 1384 و ساعت 02:09 ق.ظ
ویرایش شده در - و ساعت -

() نظر
       




وبلاگ من
  وبلاگ من
  ایمیل من
    

[yahoo]




بایگانی

 نویسندگان

مهرداد (17)


موضوعات

عمومی (17)


 آرشیو

شهریور 1384 (17)


صفحات





لینكستان

  سینما فردین و صدای ایرج





لینكدونی
سینما فردین و صدای ایرج (-)
آرشیو لینكدونی




جستجو
جستجو در بلاگ






خبرنامه





آمار وبلاگ
بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل مطالب :
كل نظرها :
كل بازدید ها :
افراد آنلاین : [Online]
ایحاد صفحه : -




قالب توسط :صابر كردستانچی